Sunday, December 12, 2010

Perutusan Khas Pengerusi Aqsa Syarif Sempena Sambutan Maal Hijrah 1432H

Ustaz Hasanuddin Mohd. Yunus, Pengerusi Aqsa Syarif

Segala puji bagi Allah yang telah mengatur perjalanan setiap para Anbiya’Nya, Selawat dan Salam ke atas Junjungan Nabi S.A.W yang telah memimpin para sahabatnya sehingga terbentuknya Hakimiyyah Nubuwah selepas peristiwa Hijrah.

Doa untuk para sahabat, tabien dan seluruh pengikut tabien termasuk guru-guru dan murabbi ummah sepanjang zaman sehingga hari qiamat.

1432 tahun yang lalu, berlakunya hijrah nabi S.A.W dan Khalifah Omar al-Khattab mencatitnya sebagai tahun bermulanya kalendar ummat Islam.

Tidak hairan Khalifah kedua Islam itu memang terkenal dengan al-Faruq; pembeza. Beliau sendiri sangat berbeza semasa jahiliyah dan semasa Islamnya.

Beliau, dengan sengaja mengambil peristiwa Hijrah sebagai permulaan kalendar untuk menonjolkan satu perbezaan besar telah berlaku, antara perjuangan Nabi S.A.W sebelum Hijrah dan selepas Hijrah.

Timbul tanda tanya, samada kita yang kurang menggunakan kaledar ini, atau paling tidak yang menyambut Maal Hijrah saban tahun ini, dapatkah menghayati dan merasakan konsep “erti beza” ini.

Al-Quraan yang diturunkan pada bulan Ramadhan, merupakan al-Furqan; juga membawa maksud membeza.

Bila al-Quraan bercakap pasal membeza antara al-Haq dan al-Batil  Hijrah pula mengingatkan kita peritiwa yang membawa perbezaan. Dakwah di Mekah tanpa kuasa dan dakwah di Madinah dengan kuasa (authority). Keduanya memerlukan kekuatan berfikir. Berfikir untuk membeza dan membanding.

Rupanya kita adalah ummat yang diajar untuk sentiasa berfikir, menilai, memerhati, membanding yang akhirnya membantu kita membuat keputusan dalam banyak hal.

Aqsa Syarif yang ditubuhkan pada 20 Safar 1431H bersamaan 4 Feb 2010 sentiasa menjulang isu Palestin di peringkat nasional mahupun di peringkat antarabangsa.

Pendekatan kita ialah mengajak samada masyarakat Islam mahupun bukan Islam untuk berfikir, menilai dan membeza kehidupan yang mereka jalani dengan kehidupan yang dilalui oleh masyarakat Palestin.

Mereka di Palestin memerlukan peluang untuk hidup aman damai seperti kita. Malangnya potensi yang ada pada mereka dan anak-anak mereka dinafikan oleh penjajah Israel itu.

Bagi masyarkat Islam, Aqsa Syarif sentiasa mengajak mereka memahami perjuangan Palestin. Sokongan terhadapnya adalah bertolak dari aqidah yang jelas.

Permusuhan Yahudi terhadap Ummat Islam adalah isu aqidah. Al-Quraan telah mengisytiharkannya, bahawa mereka akan melakukan kerosakkan dan meninggi diri dua kali. Permulaan surah al-Isra’ antara contohnya.

Hadis Nabi S.A.W yang menyebut dengan jelas, walau kita cuba mengelakkan peperangan dengan si degil yahudi itu, peperangan tetap akan berlaku sebelum hari Qiamat.

Peperangan yang menyaksikan tingginya kualiti mukmin yang menganggotai pertempuran ketika itu, sehingga terbuka hijab alam metafizik, pokok dan batu boleh berkominikasi dengan mereka.
Pokok, sebagai contoh, akan mendedahkan percubaan bersembunyi si Yahudi laknatullah di sebaliknya. Malah pokok akan memanggil “wahai hamba Allah, wahai mukmin! Ini yahudi, bunuhlah dia”.

Seorang muslim biasa, yang tidak bertarbiyyah dan hidup tanpa ketinggian kerohanian, tidak akan mampu mendengar suara alam semesta seperti itu ketika dia kononnya bersama Palestin dan ummah dalam perjuangan menentang Yahudi ini.

Tarbiyyah yang dijulang oleh Aqsa Syarif dan Pertubuhan IKRAM Malaysia ialah tarbiyyah yang akan melahirkan petugas dan sukarelawan yang memiliki sifat-sifat yang pernah diusahakan oleh Iman Hasan al-Banna, yang terdidik dalam alam kerohanian yang sangat jernih.

Tarbiyyah ini akan berusaha melahir dan meramaikan mukmin yang tubuhnya sihat dan kuat, akhlak yang mantap, berpendidikan, mampu berdikari, akidah yang sejahtera, ibadah yang betul, bermujahadah mengurus nafsu, menjaga masanya, segala urusannya tersusun dan berguna kepada orang lain.

Mereka ini akan menjadi sukarelawan yang bermanfaat bukan untuk perjuangan Palestin sahaja, malah juga kepada negara Malaysia ini sendiri dalam isu-isu kemanusiaan. Mereka juga menjadi jaguh dan contoh terbaik kepada masyarakat dunia.

Tema Maal Hijrah tahun 1432 ini, “Satu Malaysia Satu Ummah” layak ditafsir mengikut kefahaman pelbagai. Bagi Aqsa Syarif, kita memang membawa isu Palestin sebagai isu kemanusiaan sejagat.

Ceramah-ceramah sukarelawan Aqsa Syarif telah mula menembusi telinga rakyat Malaysia yang bukan beragama Islam. Terbukti kita menyaksikan titisan air mata warga Iban di Miri yang mendengar penderitaan rakyat Palestin dan kebiadapan komando Israel menceroboh kapal Marvi Marmara.

Saya juga dapat menyaksikan dua pelajar PhD Malaysia di Jepun (Chan Chee Ming dari University Yokohama dan Jenny Yap University Yamanashi) yang menyatakan mula memahami kedudukan sebenar perjuangan Palestin.

Aqsa Syarif bersedia untuk terus menjulang isu Palestin khususnya di peringkat nasional dan memimpin rakyat Malaysia, bersama NGO-NGO Palestin yang lain sebagai satu ummah.

Kita percaya satu Malaysia, rakyat dan pemerintahnya, tidak kira apa bangsa keturunan, apa agama sekali pun boleh bertindak sebagai satu ummah untuk memberi tekanan kepada Israel.

Bersama memboikot sebarang produk Israel atau sekutu-sekutunya. Bersama menghantar bantuan kepakaran, kewangan atau apa sahaja yang boleh meringankan beban rakyat Palestin.

Tahun 1431H menyaksikan Aqsa Syarif bermain dan bergelumang dengan beberapa isu kritikal Palestin. Walaupun dilihat baru di gelanggang, pimpinan dan sukarelawan Aqsa Syarif merupakan gandingan muka-muka lama dan baru yang berjaya mencipta sejarah baru perjuangan Palestin.

Pimpinan Palestin acap kali mengulang-ulang bahwa tahun lepas dan tahun ini merupakan tahun intifadhah ketiganya. Tembok kepungan Gaza semakin hampir keruntuhannya walau pun tangan-tangan jahat Yahudi itu masih cuba mengampu tembok itu.

Aqsa Syarif terlibat dalam dua peristiwa besar membantu Palestin yang telah benar-benar membuka mata dunia - kapal Marvi Marmara dan Konvoi Darat. Marvi Marmara menyaksikan Aqsa Syarif bekerjasama dengan sahabat-sahabat seperjuangan Haluan Palestin di bawah payong IHH, Turki. Melalui rombongan Konvoi Darat pula, 7 sukarelawan Aqsa Syarif yang sanggup berkorban masa, tenaga dan wang ringgit telah bekerjasama dengan Viva Palestina Malaysia dan United Kingdom.

Lihatlah, beberapa pemimpin dunia mula berani melawat ke Gaza secara terbuka. Mereka berani menjanjikan membawa bantuan atau kemudahan pembangunan. Sebagai contoh, Menteri Luar German, Guido Westerwelle, yang melawat Gaza pd 8 Nov 2010 bertujuan untuk mendapatkan maklumat langsung bagaimana untuk memperbaiki tahap kehidupan rakyat Gaza.

Bekas Ketua Polis Negara Malaysia, Tan Sri Norian Mai yang aktif dalam PGPO dan Matthias Chang Wen Chieh yang berucap dalam satu Seminar Kemanusiaan Berkaitan Tahanan Penjara di Bumi Palestin, mewakili Tun Dr Mahathir Mohamad di bumi Gaza pada 22 Okt 2010, juga membuktikan asakan kita semakin kuat.

Sebelum itu, pada 9 Ogos 2010, rombongan NGO Pemuda Masjid, Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM) dan rombongan Kelab Putera 1Malaysia bersama Aman Malaysia dan penyanyi Fauziah Latiff turut menjejakkan kaki ke bumi pertaruhan itu.

OIC juga telah mula berani menyelaras NGO-NGO Palestin seluruh negara untuk masuk ke Gaza, meninjau dan menghantar bantuannya. Mereka juga menyelaras rombongan pakar-pakar perubatan untuk masuk ke Gaza.

Tahun 1431H juga menyaksikan Parlimen Malaysia secara sebulat suara menyokong usul Perdana Menteri Malaysia, Dato’ Sri Najib Tun Abdul Razak untuk mengutuk dan memberi tekanan kepada Israel.

Kami kagum dengan ahli-ahli Parlimen Malaysia yang terdiri dari pelbagai parti politik samada parti pemerintah dari Barisan Nasional sendiri, mahupun Parti Pembangkang yang diketuai Dato’ Seri Anwar Ibrahim, Tuan Guru Dato’ Haji Abd Hadi Awang, En. Lim Kit Siang dan lain-lain.

Semangat Malaysia yang disatukan dengan isu Palestin, menjadikan kami barisan pejuang Palestin seperti Aqsa Syarif berasa bangga, walau pun Parlimen itu boleh juga disatukan dengan isu-isu lain.

Aqsa Syarif menyeru seluruh petugas-petugasnya di tanah air dan di luar negara, penyokong-penyokongnya dan sesiapa yang simpati kepada perjuangan Palestin agar meningkatkan kesedaran demi meggerakkan apa yang ada. Harapannya, apa yang sedang terpacu ini akan terus mara ke hadapan di tahun-tahun yang mendatang.

Semoga sambutan Maal Hijrah tahun 1432 ini akan mengajak kita semakin berani berfikir, menilai, membanding dan akhirnya membuat keputusan yang terbaik.

Kehidupan kita akan berbeza dengan kehidupan sebelum ini.
Menjadi seorang yang ambil peduli tentang Palestin atau membiarkan Palestin begitu sahaja. Menjadi seorang yang terlibat sebagai sukarelawan dengan NGO Palestin seperti Aqsa Syarif atau menjadi sekadar pemerhati. Menjadi seorang penderma tetap Palestin atau terus mengelak untuk menderma.

Menjadi seorang yang sentiasa mendoakan Palestin dan Masjil-Aqsa atau hanya berkenduri tanpa mendoakan Palestin. Menjadi penyebar berita Palestin atau terus sibuk dengan FB dan chatting yang kurang berfaedah.

Ya jadilah umat yang berhijrah, jadilah umat yang pandai membezakan, yang pandai menilai dan yang pandai membuat keputusan. Membeza antara al-haq dan al-batil. Umat yang maju dan terus maju.

USTAZ HASANUDDIN MOHD YUNUS
Pengerusi AQSA SYARIF
Ahli Dewan Perwakilan Nasional Pertubuhan IKRAM Malaysia

No comments:

Post a Comment