Saturday, February 11, 2012

"Two-state solution" tidak akan menjadi kenyataan.

Masyarakat antarabangsa meletakkan harapan kepada penyelesaian dua negara berdasarkan kepada Resolusi 242 (1967) iaitu negara Israel dan Palestin (Gaza, Tebing Barat dan Baitul Maqdis timur) wujud bersama. Hakikatnya penyelesaian dua negara mustahil dilaksanakan kerana fakta berikut:

1. Resolusi 242 menghendaki Israel berundur dari wilayah yang diduddukinya pada tahun 1967 (Gaza, Tebing Barat dan Baitul Maqdis timur) sedangkan Israel mempunyai wewenangan untuk menentukan mana wilayah yang diduduki mana yang tidak. pengunduran ini bukan berdasarkan kepada green line yang diputuskan dalam perjanjian Rhodes 1949 dan modifikasi dari resolusi 181 (1947).

2. Israel tidak pernah menganggap Baitul Maqdis timur sebagai wilayah yang ditakluki bahkan Jerusalem (Baitul Maqdis) sudah diistiharkan sebagai ibu negara abadi Israel.

3. Israel menganggap Tebing Barat (Judea dan Samaria - negeri-negeri Bani israel zaman para anbiya) adalah bahagian yang integral dari negara Israel.

4. Kini terdapat lebih dari 200 penempatan haram Yahudi di Tebing Barat yang menempatkan lebih dari 300,000 penduduk Israel. Ini termasuk juga Baitul Maqdis di sekitar Masjid Al- Aqsa.

Jadi penyelesaian yang ditawarkan oleh HAMAS adalah bersifat sementara. 'Two state solution' berdasarkan kepada sempadan greenline 1967 adalah hanya untuk tujuan ceasefire (hudna). Gencatan senjata yang dipersetujui antara dua belah pihak adalah berdasar kpd sempadan green line tersebut. Soal pengiktirafan tidak timbul sama sekali. Pada dasarnya Israel tetap merupakan darul harb (negeri yang diistiharkan perang oleh Islam). namun ini tidak menolak berlakunya perjanjian untuk mengelakan serangan spt mana halnya perjanjian Hudaibiyah pada zaman Rasulullah SAW.

Dikongsikan lawatan ahli Lembaga Pengarah Aqsa Syarif ke kawasan paling miskin di Gaza.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.3183676196602.158255.1406644655&type=3

No comments:

Post a Comment