Tuesday, January 10, 2012

Rundingan FATAH dan Israel serta pendirian HAMAS

Dr Mahmood Zahar, Menteri Luar HAMAS di Gaza dengan tegas menolak sebarang usaha perundingan yang sedang berlangsung di antara Mahmud Abbas yang mewakili PA (Pihak Berkuasa Palestin) dengan Israel di Amman, Jordan. Beliau yang merupakan salah seorang perunding utama di dalam proses kesefahaman (reconciliation) dengan FATAH menggesa supaya Mahmud Abbas memberi tumpuan kepada usaha-usaha penyatuan di kalangan fraksi pejuang Palestin dan bukannya meneruskan rundingan dengan musuh.

Jika FATAH masih berminat untuk menjayakan proses penyatuan, kami akan menyambutnya, tetapi jika tidak, 'kami akan tetap di sini dan masa depan adalah di tangan kami (HAMAS).
Beliau menegaskan HAMAS tidak akan berhenti melawan Israel dalam apa juga keadaan. Beliau juga menafikan sekeras-kerasnya konon Khaled Mish'al bersetuju dengan pendekatan FATAH berunding dengan Israel di Amman dengan mengenengahkan penentangan popular tanpa kekerasan.

Beliau mempunyai keyakinan dengan perkembangan di negara-negara Arab pada hari ini. Apa yang berlaku di Mesir, Tunisia, Libya dan Sudan kini menunjukkan sokongan kepada perjuangan Palestin, tidak seperti di masa lalu di mana negara-negara ini memberi sokongan strategik kepada Israel. Apa yang berlaku kini, kata beliau "adalah 1000 kali lebih baik" dari masa lalu. Dengan itu kebangkitan Arab perlu dimanfaatkan untuk meningkatkan lagi usaha pembebesan bumi Palestin.

KAMI AKAN BERTINDAK DENGAN APA CARA SEKALIPUN.

Dr Mahmood Zahar membayangkan sekiranya Israel menyerang Gaza pada hari ini atau esok, maka kami akan bertindak balas dengan apa cara sekalipun. Beliau yakin sekiranya Israel melakukan serangan biadap pada saat ini, mengambil kesempatan dari negara-negara Arab yang masih menyusun kekuatan baru hasil dari tumbangnya regim-regim pro-Israel, reaksi rakyat Arab akan lebih hebat dari serangan yang berlaku diu Gaza pada tahun 2009.

Ulasan Pengerusi Aqsa Syarif: Sikap tegas yang disuarakan oleh HAMAS melalui jurucakap Dr Mahmood Zahar wajar diberi perhatian serius oleh Mahmood Abbas. Apakah beliau masih mengharapkan isu Palestion akan diselesaikan dimeja rundingan sedangkan israel sudah menyatakan sikapnya secara jelas tidak akan berundur walau setapak dan bertolak ansur sedikit pun dalam soal kedudukan Baitul Maqdis, pendudukan ke atas Tebing Barat dan penempatan haram pendatang Yahudi. Apakah mahmud Abbas tidak yakin dengan sinar baru yang sedang menyinsing dari negara-negara Arab dengan tumbangnya regim-regim sekutu israel selama ini? Ini membuktikan bahawa Mahmud Abbas dan FATAH mempunyai kepentingan untuk meneruskan rundingan dengan Israel. Mereka masih sesuatu yang akan menguntungkan mereka dan menjaga kepentingan peribadi pemimpin-pemimpin FATAH yang selama ini bergantung kepada Israel untuk wang saku mereka. Sekiranya rakyat Palestin dan Baitul Maqdis yang menjadi agenda utama, tidak ada sebab FATAH nak berdolak dalih. Hentikan rundingan dengan musuh zionis, sebaliknya perkuatkan kerjasama dengan seluruh fraksi pejuang Palestin untuk mengusir Zionis dari Tanah Suci

No comments:

Post a Comment